2020. január 1-én életbe lépett a köznevelési törvény iskolakezdéssel kapcsolatos módosítása. A törvény a szülők kezébe adta a döntést, hogy tanköteles korú gyermekük elkezdje-e az iskolát, vagy az Oktatási Hivatalnál kérelmezzék, hogy még egy évig óvodai nevelésben részesüljön.
Az iskolára való felkészülés több éves folyamat, már a születés után elkezdődik. Ideális körülmények között a gyermek 6 éves korára a biológiai, a pszichés és a szociális fejlettség a természetes érés következtében is kialakul. Az ideális körülményeket azonban elsősorban a családnak, és a családot segítve, együttműködve az intézménynek kell biztosítania. Harmonikus fejlődés esetén az iskolaérettség összetevőit adó részképességek egyenletesen fejlődnek, az idegrendszer fejlettsége létrehozza az egyes alkotóelemek harmonikus szintjét.
Ebben az ismertetőben összegyűjtöttük az iskolaérettség összetevőit, és a család lehetséges segítő, támogató, fejlesztő tevékenységeit.
1. Az iskolaérett gyermek testi, biológiai jellemzői
iskolaérettség jellemzői |
Miért fontos? |
Hogyan segíthetjük? |
Egy átlagos 6-7 éves gyermek testmagassága 118-130 cm, testsúlya 21-26 kg* (forrás: vitalits.hu, Egészség ismerettár) Megjelenik az „iskoláskori” alakváltás, megnyúlik a test, a kisgyerekes pocak eltűnik. Általános jó erőnlét jellemzi. |
Az első osztályos gyereknek olyan fizikai erővel kell rendelkeznie, hogy elbírja az iskolatáskát. A fejletlenebb kisgyerek gyakran fáradékonyabb. |
nagyon sok mozgás egészséges, rendszeres táplálkozás életkorának megfelelő napirend rendszeresség alvás – ébrenlét életkornak megfelelő aránya |
Megkezdődik a fogváltás. |
A csontosodás megindulását jelzi, a mozgás, az ülő- és állóképesség fejlődését befolyásolja. |
|
Már nincs igénye a délutáni alvásra. |
Az iskolás munkanap reggel 8 órától délután 4-ig tart. |
|
Ép érzékszervek |
Bármely érzékszerv korlátozott működése hátráltatja az iskolai tanulást, pszichés, magatartási problémákat is okozhat. |
Bármely észlelt, vagy pedagógus által jelzett tünet szakorvos általi kivizsgálása. |
2. Az iskolaérettséget meghatározó pszichikus funkciók, idegrendszeri érettség
2.1 Mozgás
iskolaérettség jellemzői |
Miért fontos? |
Hogyan segíthetjük? |
összerendezett mozgás |
az idegrendszer érettségét mutatja |
Sok szabad mozgás, játszóterezés, mozgásterápiák |
az elemi nagymozgások hibátlan kivitelezése: pl. kúszás, mászás, járás, futás, szökdelés… |
||
fejlett egyensúlyérzék |
jól működő figyelem |
|
állóképessége fejlett, jól terhelhető |
Napi több óra tanulás az iskolában, majd otthon. |
hosszú séták, kirándulások |
a végtagok egymástól független irányításának képessége |
Írás tanuláshoz, később hangszer tanuláshoz fontos. |
házimunkában segítés, |
megfelelő finommotoros fejlettség |
Írás-olvasás tanulásának alapfeltétele |
sütés, főzés, rizsválogatás, gyöngyözés, barkácsolás, kreatív tevékenységek, varrás, fűzés, csipeszelés stb. |
kialakult szem-kéz koordináció |
||
helyes ceruzafogás |
ceruzafogó, háromszög ceruza használata |
2.2 Testséma, téri tájékozódás
iskolaérettség jellemzői |
Miért fontos? |
Hogyan segíthetjük? |
Ismeri testrészeit, teljes testéről kialakult képpel rendelkezik. |
Segíti a térben elfoglalt helyét érzékelni. |
Nagyméretű tükör. Öltözködés, fürdés közben a különböző testrészek megnevezése, tudatosítása. |
téri irányok érzékelése térben és síkban |
A jó téri tájékozódás előfeltétele a síkbeli tájékozódásnak, ami az írás – olvasás, matematika alapfeltétele. |
labirintus játékok térben, síkban hétköznapi helyzetek tudatos használata (pl. Tedd a szék mellé, Hol van a maci? A polc alatt. stb.) |
a téri irányok helyes megnevezése |
||
reprodukáló képesség térben és síkban |
Az írás-olvasás alapfeltétele. Az írás egy meghatározott térbeli rend, szabály által alkotott sor. Az olvasás egységekből álló betűsor dekódolása. |
építmények, ábrák másolása (lego, építőkocka) |
soralkotás (szerialitás), sorritmus (szekventálás) felismerésének és reprodukálásának képessége |
Folytasd a sort… játékok rajzban, játékeszközökkel, termésekkel stb. |
|
kialakult dominancia |
Hiánya nehezíti a tanulást, diszfunkciókhoz vezethet. |
5 éves kor után szakember segítségével a domináns kezet erősíteni. |
Vizuális, auditív- és időészlelés észlelés
iskolaérettség jellemzői |
Miért fontos? |
Hogyan segíthetjük? |
vizuális megkülönböztetés képessége |
Írás-olvasásban betűk különbözősége pl. a-á |
Mi a különbség? játékok Differix |
látási és hallási alak-háttér megkülönböztetés képessége |
Hol tartunk az olvasásban? A lényeges látott, hallott lényeges információk kiválasztásának képessége. Hiánya elvonja a figyelmet. |
Kiválogatás bármilyen eszközökkel, játékszerekkel vizuális és auditív térben. Elrejtett képek keresése. Mesében a kijelölt szóra koppantás. |
rész-egész észlelésének képessége |
A hangokra, betűkre bontás, hangokból, betűkből egész alkotásának képessége. |
puzzle típusú játékok, hangkereső, Mondd robotnyelven játékok. |
alak-, forma-, nagyság konstancia képessége |
Tudja, hogy a négyzet akkor is négyzet, ha kicsi, ha nagy, ha sárga, ha kék. |
forma-, színpárosító játékok |
auditív megkülönböztetés képessége |
Az egyes hangok megkülönböztetésének képessége (hosszú-rövid hangzók, zöngés-zöngétlen stb.) A helyesíráshoz nélkülözhetetlen. |
Zenei és zörejhangok felismertetése csukott szemmel. Mit hallottál? |
pontos beszédészlelés |
Az értés alapvető szükséglete. |
Beszélgetés szemtől szemben, szájmozgás figyelésével. Sok élőszavas mese. |
időészlelés fejlettsége |
egyes munkafolyamatok, feladatok tervezésének képessége |
napszakok, napok, hónapok, évszakok tudatosítása, körforgásának érzékeltetése. Az idő tevékenységhez kötött megláttatása. |
2.4 Memória
iskolaérettség jellemzői |
Miért fontos? |
Hogyan segíthetjük? |
hallási emlékezet rövid távú |
tollbamondáshoz, tanítói utasítások végrehajtásához |
Kakukktojás. szólánc, mondatpiramisok stb. |
hallási emlékezet hosszú távú |
magyarázatok megértése, tanulás |
Mondókák, versek, mesék, dalok |
látási emlékezet rövid távú |
másolás |
memória játékok |
látási emlékezet hosszú távú |
pl. betűk megtanulása |
közös élmények felelevenítése (milyen állatokat láttunk az állatkertben, milyen játékok vannak a játszótéren…..) |
2.5 Figyelem
iskolaérettség jellemzői |
Miért fontos? |
Hogyan segíthetjük? |
összpontosítás, koncentráció képessége |
alapvető az eredményes tanuláshoz A figyelem problémái viselkedési problémákat is okoznak. |
mozgás –egyensúly fejlesztéssel, beszélgetés közbeni szemkontaktus tartással figyelemfejlesztő játékokkal, társasjátékokkal |
kitartó figyelem képessége |
2.6 Gondolkodási műveletek, kognitív fejlettség
iskolaérettség jellemzői |
Miért fontos? |
Hogyan segíthetjük? |
analízis-szintézis képessége |
hangokra bontás, szótagolás |
Mit visz a kishajó? |
keresztcsatornák megfelelő működése |
látott, hallott, tapasztalt ismeretek átfordítása képi formában. Hiánya okozhat diszfunkciókat írásban, szóbeli felelet nehézségét. |
csukott szemmel tapintott tárgyak lerajzolása, hang utáni rajzolás, mesék lerajzolása, mozgásba fordítható utasítások, mutatós dalok. |
elemi következtetésekre való képesség |
matematika, szövegértés, összefüggések felismerése, jelenségek megértése |
problémahelyzetek önálló megoldása, egy problémára minél több megoldás keresése, társas és táblás játékok |
logikai gondolkodás fejlettsége |
||
problémamegoldó, kreatív gondolkodás fejlettsége |
||
matematikai gondolkodás fejlettsége |
10-es számkörben biztosan tudjon számlálni, elvenni, hozzáadni, csoportosítani, ismerje fel a mennyiségi relációkat (több, kevesebb, ugyanannyi), ismerje a térbeli kiterjedéseket, síkbeli formákat |
a hétköznapi élet minden pillanata lehetőséget ad a tapasztalatok gyűjtésére, rendszerezésére, megszilárdítására, tudatosítására. |
általános tájékozottság |
Iskolába lépéshez tudnia kell: teljes nevét, szülei, testvérei nevét, lakcímét, születési idejét. Alapvető ismeretekkel kell rendelkeznie az őt körülvevő világról. Ismernie kell a napszakokat, napokat, hónapokat, évszakokat. |
Sok beszélgetés. Életkornak megfelelő, érthető válaszok a gyerekek kérdéseire. |
3. Az iskolaérett gyermek szociális fejlettsége
iskolaérettség jellemzői |
Miért fontos? |
Hogyan segíthetjük? |
feladattudata, feladattartása kialakult |
Az iskolásnak el kell fogadnia, hogy vannak kötelességei, feladati, amit akkor is el kell, hogy végezzen, ha nincs hozzá kedve. |
Otthoni feladatokkal, aminek elvégzését el is várjuk, ellenőrizzük is. |
motivált |
A sikeres tanulás kulcsa. Amit kedvvel, érdeklődéssel végez, azt könnyebben tanulja, jobban elmélyed benne. |
Érdeklődést felkeltő, kihívást jelentő feladatok. Sok dicséret, buzdítás. |
jó kudarctűrő képességgel rendelkezik |
El kell fogadja, hogy van, ami nem vagy nem úgy sikerül, ahogyan szeretné. |
Ne hagyjuk mindig nyerni a játékokban. |
monotóniatűréssel rendelkezik |
A hosszas gyakorlást igénylő feladatokban kitartó kell, hogy legyen, akkor is, ha az már nem annyira érdekes. |
gyöngykirakó játék, puzzle, egyéb hosszú időt igénybe vevő, azonos tevékenységet tartalmazó játékok |
önállósága kialakult, képes saját magát ellátni az öltözködés, tisztálkodás, étkezés területén. |
Az iskolában saját magát el kell tudnia látni. |
Hagyjuk önállóan tevékenykedni, ne csináljuk meg helyette! Amit nem tud, tanítsuk meg: öltözködés, cipőkötés, kés-, villahasználat stb. |
kortársaival képes kapcsolatot teremteni |
Új közösségben hamar megtalálja a helyét. |
Kortárs csoportokkal közös programok szervezése. |
munkatempója lehetővé teszi a csoportban dolgozást |
A túl lassú vagy túl gyors tempó nehezíti a közösen végzendő feladatok sikeres megoldását. |
Társasjátékok, időkorlátos játékok. |
Képes a felnőttekkel együttműködni, bizalmi kapcsolatot kialakítani, elfogadni a felnőtt irányító szerepét. |
Az iskolai lét alapfeltétele. |
Szeretetteljes családi légkör, szabályok, korlátok, elfogadó, bátorító szülői attitűd. |
Kreativitás, fantázia |
Hagyjuk unatkozni, bámuljuk a felhőket, találjunk ki együtt meséket. |